Saturday 28 July 2012

Ceghiter ramadhan syafiq anak shariffudin khas dari parit buntaq

Assalammualaikum w.b.t. Aku yang bernama Ahmad Syafiq bin Ahmad Shariffudin bernombor i/c 920806-08-6643, bernombor kad matriks 2010294904 ingin menceritakan pengalaman aku berpuasa pada tahun ini sempena assigment CCT oleh Madam Farehan bt Omar. This is my first time doing this blogging stuff and aku pulak jenis xtawu nk berceghite so minx maap awai2 la nah kalu pelik ckit cre cek berceghiter neh..

So, Ramadhan kembali lagi..seronoknye mmg teramat lah..yelar nk raya dah kan..sapa xseronok..time2 mcm ni lar kita nk main mercun..and nk kembali ingt pada Allah S.W.T...kenangan silam ramadhan aku sgt best di samping family yg trcinta..yelar aku ni dlu bknnya dok hostel or asrama..dok terperok kat bwh ketiak mak ja..So start masok uitm ni lar aku blajo nak menyesuaikan dri berpuasa sorg2..Alhamdulillah boleh sajaaa berjauhan dgn family..kalu nk citer pasal ponteng posa..penah sajaaaaa..tp dah ganti balek lar..iman tu masih kuat..

Okay, ckup lah nk ceritakan pnglman posa aku..panjang lebonye xtrkire..meh teman ceghitekan pasei makanan and minuman kegemaran teman..




haa had ni ayam feveret gua, ayam goreng abg man..sedapnya jgn kata lar..org dok beratoq smpai peloh ketiak..sblahnye tu masakan ibu gua..ketam masak gulai tempoyak..tahap kesedapan beliau smpai wa hirup smpai hbes kuah2nya..

yg ni plak rendang daging pedas masakan ibu yg disyangi dan dicintai..kalu dapat lemang ka ketupat ka mkn dgn rendang daging neh menangis aku sorg2 kat dapo..haisshh cepat lar raya..

yg ni lakso kuale..khas dari kuale kangsor..dlu aku xberkenan sgt dgn laksa neh tp haritue mkn tah sedap plak kan..yg ni abg ipaq aku yg belikan..salu gak lar dya beli laksa neh kalu balek kmpg..


from the right side is udang masak pedas..our family fav..bg aku nasik and lauk kat atas neh pon dah ckup..kat sbalh kiri tu rendang daging yg telah dimodified oleh ibuku..asalnya rendang daging pedas tp mak aku dah convert bnda neh jadi rendang daging je sbb lebeyh tahan lama..

yg ni minuman fav kami sekeluarga..soya pak arab..sedap and tahan lama..dari aku kecik smpai skrg dya dok juai ayaq soya neh..salunya pkul 6 dah hbes dah ayaq neh..so sapa cepat dya dapat lar..

kerang rebus pak mat..hoooyeahhh..haha bila time ramadhan xsah kalu xpekana kerang neh..sedap wa ckp sama lu..5kg pon xckop!

Aku syukur sgt dapat bkak posa dgn family aku on the 1st day posa..dapat jmpk kwn2 aku..lepak smpai ke sahur..balek kna marah dgn mak..dah besa dah..kna marah2 pon xkesah dah..sbb bnda ni akn wat aku rindu kat mak aku..apa2 pon mmg best balek haritue..smpai2 ja umah mandi smyg suma tidoq trus..perhh nikmat2..smpai membe kol pon xsedaq dah..bgun2 sahur mknan dah disediakn sprt biasa..aku tnpa segan silu tros basuh tgn amek nasik bubuh lauk nyum3...

Selesai sahur je isap okok luuu...aku berazam nk benti okok sbnaqnya puasa taun neh..rokok mmbakaq dwet..tu yg mak aku kata lar bkn aku..lpas smyg subuh je aku mlyn sat karenah ank sdara2 aku..alhamdulillah tahun ini ja bertambah 3org ank sdara aku..ada 6 org kakak la katakan..

So, pada hari pertama aku berbukak posa bersama family, penoh dapoq dgn kakak2ku yg heavyweight and mknan2 yg dimasak oleh ibuku jugak mknan2 yg dibeli dari bazar ramadhan..masing2 dok kelaparan..dok buh lauk tu lauk ni..kita ni bila dah lapaq sgt2 jadi tamak pon ada..ank sdra aku sorg neh mkn smpai nk muntah2..ha amek kau! taw pon xhbeh..geram jgak lar sbb dya amek ayam fav aku smpai nk hbeh pahtu mkn xhbeh..hampeh btoi..xpalar, xdak rezeki..esok ada lagi..aku nk cita pnjg lagi sbnornye..tp den xlarat dh neh..xpalah apa2 pon Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak kpda semua kwn2 ku and kpd pnsyarah CCT aku..and Selamat Hari Raya sekali.. Assalammualaikum w.b.t


No comments:

Post a Comment